Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis într-un proces privind clauzele abuzive din contractele de credit că băncile sunt obligate să dovedească faptul că au furnizat toate informațiile obligatorii. Mai exact, băncile aveau obligația să ofere clienților o simulare cu evoluția ratei în cazul unei creșteri spectaculoase a valutei în care era luat creditul, să informeze despre variația dobânzii și comisioanele percepute în caz de întârzieri, potrivit Digi24.
Clienții spun însă că nu toți bancherii au procedat așa.
„Nu ne-a fost oferit acel draft de contract, noi am văzut contractul în momentul semnării, când eram cu notarul, cu proprietarul apartamentului lângă noi, am avut 10 minute maxim la dispoziție pentru studierea contractului”, a precizat Ana Masoud.
Avocații atrag atenția că astfel de incidente reprezintă motive serioase pentru a da banca în judecată.
„Consumatorul trebuia să treacă printr-un calvar să demonstreze că, de fapt, banca nu a fost cinstită, nu și-a îndeplinit obligația de consiliere a consumatorului”, a precizat Adrian Cuculis, avocat.
Bancherii, pe de altă parte, susțin că și-au informat corect clienții, dar că aceștia nu ar fi înțeles toate riscurile.
„Așa cum obții un credit și consumi, la fel de bine conștientizezi că trebuie să-l plătești”, a spus Florin Dănescu, președintele Asociației Române a Băncilor.
Anul trecut, peste 7.600 de clienți s-au adresat Protecției Consumatorilor, reclamând băncile pentru că nu le-ar fi trecut toate comisioanele sau dobânzile în contracte sau că există taxe percepute de două ori sau penalități calculate greșit.